Przejdź do treści »

Szukaj produktów

Witamy na oficjalnej stronie POWERbreathe

Kolarstwo

Cycling

2 produkt(ów)
Widok: Siatka Lista 
2 produkt(ów)
Widok: Siatka Lista 

POWERbreathe - Poprawa osiągów w kolarstwie

  • Poprawa czasu podczas jazdy rowerem o 4.6% - odpowiada to skróceniu o 3 minuty przebycia dystansu 40 km
  • Ćwiczenia pozwoliły grupie badanych na 33% dłuższy czas jazdy rowerem dodatkowo wydatnie obniżając poczucie ogólnego zmęczenia/wyczerpania
  • Poprawa siły mięśni wdechowych o 30-50%

Ćwiczenie mięśni

Jak trening mięśni wdechowych może poprawić osiągi kolarzy

Jedną z cech wyróżniających Miguela Induraina była pojemność płuc. Pojemność życiowa jego płuc wynosiła aż 7,1 litra i należała do największych kiedykolwiek zmierzonych. Trzeba sobie uświadomić, że u przeciętnego człowiek jest to zaledwie 5,2 litra, a u nawet najbardziej ‘atletycznych’ kobiet rzadko kiedy więcej 4,5 litra.

Pozycja pochylona, jaką przyjmują kolarze, działa jak miecz obosieczny. Z jednej strony poprawia aerodynamikę ciała, z drugiej jednak może powodować problemy oddechowe.

„Kiedy człowiek pozostaje pochylony, organy w jamie brzusznej (zwłaszcza wątroba i jelita) są ściskane i wypychane ku górze, uciskając główny mięsień oddechowy, czyli przeponę. To ogranicza jej normalne ruchy i może dawać odczucie ciężaru przy oddychaniu,” wyjaśnia dr Alison McConnell, fizjolog oddechu i ekspert w dziedzinie nauk sportowych. „Plusem w tej sytuacji jest to, że górna część ciała pozostaje podparta i inne mięśnie oddechowe mogą „skupić się” na samym oddychaniu, a nie stabilizowaniu górnej części tułowia, jak przy bieganiu.

Powszechnie akceptowany jest fakt, że podczas ćwiczeń wysiłek związany z oddychaniem może prowadzić do zmęczenia mięśni oddechowych. „Nasze badania wykazały, że przejechanie na rowerze zaledwie 20 km przy tempie wyścigowym może powodować wyraźne zmęczenie mięśni wdechowych (mięśni używanych podczas wdechu)”, wyjaśnia dr McConnell. W czasie badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Birmingham jej zespół badawczy opracował technikę znaną jako trening mięśni wdechowych i wykazał, że ogranicza ona zmęczenie mięśni oddechowych oraz poprawia osiągi w próbach czasowych aż o 4,6% (jest to równoważne z odjęciem ok. 2 min z czasu przejechania 40 km)! „W tych testach przebadaliśmy wielu naprawdę dobrze wyszkolonych sportowców i byłam zszokowana skalą efektu erogenicznego, który można było zaobserwować po zaledwie sześciu tygodniach treningu mięśni wdechowych”.

 

Teraz zastanawiają się Państwo, jakie to uciążliwe ćwiczenia oddechowe trzeba przejść, aby uzyskać taki efekt ergogeniczny. Zespół Alison McConnell opracował bardzo prostą technikę treningu mięśni wdechowych ‘ciężarki dla przepony’ i stworzył specjalny, niewymagający stosowania leków aparat  POWERbreathe® , który pozwala sportowcom dosłownie podnosić ciężary przy pomocy mięśni wdechowych.

W dech wykonuje się poprzez przenośny, trzymany w ręku aparat. Wykonuje się 30 oddechów (w czasie 3 min.) dwa razy dziennie, a siła mięśni wdechowych zwiększa się o około 30-50%. Zespół dr McConnell dowiódł także, że ćwiczenie z POWERbreathe® wywołuje efekt ergogeniczny także w innych sportach, np. wioślarstwie.

Czy to możliwe, że w kolarstwie – sporcie nękanym przez skandale i ryzykowne, nielegalne ‘skróty’ na drodze do lepszych osiągów (stosowanie transfuzji krwi i EPO) – przeoczono coś tak podstawowego jak negatywny wpływ oddychania na wyniki? „Myślę, że oddychanie jest ostatnim ‘nieporuszonym kamieniem’ na drodze do przygotowania sportowca idealnego. Eksperci w dziedzinie nauk sportowych, dietetycy i trenerzy do perfekcji doprowadzają każdy szczegół psychicznego i fizycznego przygotowania zawodnika, ale zapominają o oddychaniu. Jestem pewna, że nasz aparat jest większą gwarancją poprawy osiągów niż trening wysokościowy”, wyjaśnia dr McConnell.

Może nie osiągniesz pojemności płuc Induraina, ale po zastosowaniu POWERbreathe® z pewnością dasz radę z nim powalczyć i zaoszczędzisz, nie jadąc na obóz wysokościowy w Alpach.

Sports POWERbreathe Plus Graph

Źródła:

Badania:

Poniżej lista angielskich odnośników do publikacji wyników badań i raportów. W razie pytań prosimy o kontakt z dystrybutorem.

Trening mięśni wdechowych

Rozgrzewka / po treningu

Zmęczenie mięśni oddechowych wywołane treningiem

Różne

Recenzje artykułów



baner
baner